Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Janowa Lubelskiego. Burmistrz omówił z mieszkańcami warianty budowy drogi

Katarzyna Puczyńska
fot Dorota Kozdra/ UM Janów Lubelski
Mieszkańcy gm. Janów Lubelski spotkali się z burmistrzem, by szczegółowo omówić przedstawione przez GDDKiA warianty budowy obwodnicy. Każda z propozycji ma swoich zwolenników i przeciwników.

Budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego budzi duże emocje wśród mieszkańców powiatu. Żaden z czterech przedstawionych przez GDDKiA wariantów nie jest akceptowany przez mieszkańców.

- Moja posesja zostanie w połowie zabrana, od budynku mieszkalnego będzie 8 m, nie wyobrażam sobie życia przy tak ruchliwej trasie – podkreślała pani Alicja, mieszkanka Białej Pierwszej.

Burmistrz omówił cztery warianty obwodnicy.

Trasy biegnące po północnej stronie miasta przecinają m.in. zabudowę zagrodową wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka oraz cmentarz parafialny. Warianty obwodnicy po stronie południowej Janowa Lubelskiego biegną przez tereny Natura 2000, odcinają mieszkańców od lasów i przecinają zabudowę wsi Zofianka Górna.

- Jako urząd bardzo skrupulatnie analizujemy każdy z tych wariantów – podkreślał podczas spotkania burmistrz Krzysztof Kołtyś i zaznaczał, że jeśli będą spełnione warunki budowy drogi, gmina nie będzie miała wyjścia i będzie musiała zaakceptować przedstawiony wariant - Zażądamy od GDDKiA raportu oddziaływania na środowisko – dodaje burmistrz.

W spotkaniu udział wzięła także poseł Marta Wcisło, która przyznała, że sama odczuwa skutki mieszkania przy ruchliwej trasie - To oddziaływanie w dzień i w nocy - mówiła posłanka i dodawała, że najważniejsze, by dojść do kompromisu i wybrać wariant optymalny.

Mimo burzliwej dyskusji mieszkańcy nie doszli jednak do porozumienia. Każdy z wariantów ma swoich zwolenników i przeciwników.

- My nie znamy warunków wysiedlania, nikt z nami nie rozmawia nie wiemy na czym stoimy, GDDKiA nie jest ponad prawem – podkreślał jeden z mieszkańców.

Burmistrz jednak uspokajał, że nie ma warunków wysiedlenia ponieważ nie ma jeszcze ostatecznej decyzji.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wybrała jeszcze wariantu obwodnicy, który będzie wskazany jako preferowany, we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
 
Obecnie opracowywane jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej, które musi zostać zatwierdzone przez Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, a następnie Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Dopiero wtedy do burmistrza Janowa Lubelskiego trafi wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu.

- Wariant rekomendowany nie został jeszcze wybrany. Dokładny przebieg obwodnicy, ani sposób jej trasowania po północnej lub południowej stronie, nie jest na chwilę obecną znany - potwierdza Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.

W związku z sytuacją związaną z epidemią koronawirusa działania informacyjne, dotyczące budowy obwodnicy Janowa Lubelskiego GDDKiA musiała prowadzić m.in. przez internet. Plany sytuacyjne, mapa orientacyjna i informacje na temat wariantów udostępnione zostały stronie internetowej GDDKiA i w gminie. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi również tradycyjną pocztą.

Mimo to wkrótce planowane jest bezpośrednie spotkanie z przedstawicielami mieszkańców, podczas którego będą mogli oni zgłosić swoje uwagi. - Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców GDDKiA chcemy zorganizować takie spotkanie na przełomie lipca i sierpnia - dodaje Minkiewicz.

Budowa obwodnicy Janowa Lubelskiego

Charakterystyka poszczególnych wariantów, przedstawiona przez UM Janów Lubelski:

W wariancie nr 1 trasa drogi DK 74 położona jest po północnej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lub. Północ. Dalej droga biegnie pomiędzy strefą inwestycyjną a lasem w rejonie wsi Biała Pierwsza. Następnie trasa przebiega po terenach użytkowanych rolniczo i przecina zabudowę zagrodową wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka. Oprócz zabudowy w rejonie objętym ewentualną budową drogi występują rzeka Biała, cmentarz parafialny wpisany do rejestru zabytków oraz obszar objęty ochroną konserwatorską. Na dalszym odcinku droga, poprzez tereny rolnicze, dociera do istniejącego odcinka DK 74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

Wariant nr 2 jest modyfikacją wariantu nr 1, gdzie odcinki początkowy i końcowy pokrywają się, natomiast odcinek środkowy, związany z przejściem doliny rz. Biała oraz zabudowań wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka, został odsunięty w kierunku północno wschodnim, by ominąć cmentarz i obszar objęty ochroną konserwatorską.

W wariancie nr 3 trasa drogi DK 74 położona jest po południowej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lub. Południe. Następnie droga przebiega przez tereny leśne i łąki, stanowiące część obszaru Natura 2000 „Lasy Janowskie” w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych nad zalewem i rzeką Trzebensz. Dalej przecina zabudowę o charakterze przemysłowym przy ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza i przebiega przez tereny leśne oraz grunty rolne, a następnie dociera do istniejącej DK 74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Zofianką Górną.

Wariant nr 4 jest modyfikacją wariantu nr 3. Odcinek początkowy do przecięcia z ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza pokrywa się w obu wariantach. Na dalszym odcinku przebieg trasy stopniowo oddala się na wschód przecinając zabudowania wsi Zofianka Górna oraz drogę powiatową nr 2822L i łączy się z istniejącą DK 74 między miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

od 7 lat
Wideo

echodnia Policyjne testy - jak przebiegają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na janowlubelski.naszemiasto.pl Nasze Miasto