Komunikacja miejska praktycznie przestała wyjeżdżać poza granice miasta, sukcesywnie coraz większe ograniczenia wprowadza się dla konkurencyjnych przewoźników prywatnych, a z dostępu do komunikacji pozbawiane są kolejne ulice i osiedla. Nie jest zatem dużym zaskoczeniem, że coraz mniej osób korzysta z komunikacji zbiorowej, a spółka Chełmskie Linie Autobusowe rokrocznie odnotowuje straty.
Po licznych redukcjach dokonanych w sieci komunikacyjnej, przewoźnik praktycznie wycofał się z obsługi okolicznych miejscowości. Od kilku lat nie uruchamia się kursów do najbliższego miasta - Rejowca Fabrycznego. Pozbawione dostępu do komunikacji miejskiej zostały takie ulice jak: Starościńska, Sienkiewicza, Mickiewicza, Wygon, Rampa Brzeska, Hutnicza, Wschodnia czy Batorego.
Co ciekawsze, ulicami, które przecinają sam środek centrum również nie kursują autobusy, mowa tu o ulicach Pocztowej, Reformackiej, Popiełuszki i Partyzantów.
Obecnie spółka uruchamia połączenia zaledwie na 15 liniach, włączając w to warianty. Jednak należy podkreślić, że niektóre z nich kursują kilka razy na dobę i tylko w dni robocze. Linie cieszące się największą popularnością kursują z częstotliwością co 30 minut, co z punktu widzenia pasażera, jest zdecydowanie za rzadko. W niedzielę i święta liczba uruchamianych linii spada do pięciu, autobusy kursują zdecydowanie rzadziej. Niewiele lepsza sytuacja panuje w soboty. Autobusy rozpoczynają jazdę od piątej rano, a ostatni autobus zjeżdża do bazy już przed 23. Po licznych interwencjach mieszkańców nie wznowiono kursowania linii nocnych.
Do obsługi połączeń Chełmskie Linie Autobusowe wykorzystują głównie nowo nabywane pojazdy - marki Mercedes. Warto podkreślić, że te pojazdy wyraźnie poprawiły sytuację taborową przewoźnika. Wcześniej wykorzystywano różne typy pojazdów, w tym bardzo wysłużone Jelcze. Jednak w odróżnieniu od innych dawnych miast wojewódzkich, Urząd Miasta Chełm nie próbował nawet przygotować projektu w celu zakupu taboru z dofinansowaniem ze środków unijnych.
Na zlecenie władz miasta opracowany został Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego Miasta Chełm na lata 2007-2015 przez IBI GROUP - Wielka Brytania. W dokumencie diagnozy stanu wyjściowego zawarto program rozwoju komunikacji miejskiej, którego wdrożenie mogłoby poprawić efektywność komunikacji. Zaproponowano kilka systemów wdrożenia planu. Jednak praktycznie żadne postulaty zawarte w w/w planie nie zostały wprowadzone w życie. Założenia okazały się zbyt ambitne, także z uwagi na sytuację gospodarczą, a co za tym idzie stan budżetu miasta. Wydaje się również, że władze miasta nie widziały potrzeby inwestowania w rozwój komunikacji zbiorowej, o czym świadczy rezygnacja z próby pozyskania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W takiej sytuacji dość ciekawy dokument został odłożony "AD ACTA", a postulaty w nim zawarte będą czekać na realizacje i czekać.
Co sądzicie o opinii naszego czytelnika dotyczącej CLA? Zgadzacie się z nią? Czekamy na Wasze komentarze.
Najświeższe wiadomości z Twojego miasta prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
Prześlij nam swój artykuł lub swoje zdjęcia. Nie masz konta? Zarejestruj się!
Masz firmę? Dodaj ją za darmo do Katalogu Firm.
Organizujesz imprezę? Poinformuj nas!
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?